środa, 12 grudnia 2012

Sernik - błędy w przygotowaniu

Dziś pora na przepis na sernik. Masa, którą przygotowałem miała wspaniały smak, jednak popełniłem kilka błędów i ciasto do końca się dopiekło.Napisze Wam dzisiaj jak tych błędów uniknąć i czego nie wolno robić z ciastem na sernik.


Ale najpierw przepis na masę serową. Potrzebować będziemy następujące składniki:

- 1 kg sera białego, najłatwiej jest zrobić sernik z gotowego sera w kubełkach,
- 100 g mąki ziemniaczanej,
- szklanka cukru,
- 5 jajek,
- płaska łyżeczka sody oczyszczonej,
- garść rodzynek,
- cukier waniliowy,
- ewentualnie zapach do ciasta (wedle uznania).

Pierwszym krokiem jest umycie i namoczenie rodzynek w ciepłej wodzie. Powinny w niej postać przez minimum 30 minut.



Najpierw przekładamy ser do robota kuchennego, oddzielamy białka od żółtek. Żółtka oraz cukier i mąkę ziemniaczaną dodajemy do sera. Całość mieszamy. I tu pierwsza uwaga. Nie wolno zbyt długo mieszać masy bo stanie się za rzadka i potem będzie problem z jej upieczeniem.


Do masy dodajemy cukier waniliowy oraz zapach do ciast i sodę. Całość powinniśmy delikatnie wymieszać, ja to robiłem za długo. Na koniec dodajemy namoczone rodzynki. Po odsączeniu wody powinniśmy je obtoczyć w mące! Z białek ubijamy sztywną pianę!


Wyłączamy mikser i dodajemy do masy pianę z białek. Całość bardzo delikatnie mieszamy i przekładamy do wyłożonej papierem do pieczenia tortownicy albo blachy.


Następnie obcinamy papier wystający poza tortownicę. Robimy to dopiero wtedy kiedy nałożymy do niej ciasto! Wtedy papier się odpowiednio ułoży. I tu mój drugi błąd! Tortownica jak widać była pełna. Nałożyłem do niej niestety zbyt grubą warstwę ciasta.


Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni, wkładamy ciasto i pieczemy przez minimum 60 minut. Po tym czasie sprawdzamy patyczkiem czy ciasto jest upieczone. jeśli po wyjęciu z ciasta patyczek jest czysty oznacza to, że ciasto jest gotowe.


Niestety środkowa spodnia część sernika się nie dopiekła. Ale reszta była całkiem zjadliwa. Życzę Wam smacznego. I unikajcie błędów, które ja popełniłem!

4 komentarze:

  1. Wygląda fantastycznie. Jestem zaskoczona, że w środku zrobił się zakalec. Faktycznie może za mała foremka?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Sernik potrzebuje powierzchni na rozlanie się powinieneś tą ilość ciasta wylać do zwykłej prostokątnej formy wtedy wysokość masy serowej jest inna ( niższa). Ponadto wskazana jest równomierna temperatura pieczenia w piecyku by nie było sytuacji, że wierzch się spali, a spód jest płynny czyli termoobieg trzeba włączyć.

    OdpowiedzUsuń
  3. tak, święta racja, mój błąd, wziąłem za małą tortownicę :(

    OdpowiedzUsuń