piątek, 31 sierpnia 2012

Dżem malinowy

Koniec lata to czas robienia różnych przetworów. Ja już ich trochę zrobiłem. Dziś kilka słów o dżemie malinowym. To jeden z moich ulubionych, a poza tym bardzo prosty w przygotowaniu. Zresztą dżemy ze wszystkich miękkich owoców (maliny, truskawki, borówki, jagody, porzeczki czy agrest) są bardzo proste w przygotowaniu. Ja poszedłem na łatwiznę i użyłem cukru żelującego, który daje 100 procent gwarancji stężenia dżemiku. Można też użyć różnych żel fixów albo trochę tego i trochę tego. Ważne żeby przestrzegać zasad określonych przez producenta.

Maliny zasypujemy cukrem, jeśli jest to cukier żelujący proporcje wynoszą 1:1, czyli 1 kg cukru na 1 kg owoców, podobnie jest ze zwykłym cukrem. 


Malinki zasypujemy warstwami i zostawiamy na ok. 2-3 godziny, do czasu, aż puszczą sok.  Następnie rozgniatamy owoce i dobrze mieszamy z cukrem.


Tak przygotowane maliny z cukrem doprowadzamy do wrzenia i gotujemy cały czas mieszając (jeśli dodaliśmy żel fix) przez 2 minuty. Jeśli dodaliśmy cukru żelującego to proces gotowania powinien trwać ok. 5 minut (patrz instrukcja na opakowaniu). Następnie zdejmujemy garnek z palnika i mieszamy maliny do czasu, aż zniknie cała piana.

Gorące malinki przekładamy do słoików. UWAGA! Żeby słoiki dobrze się zamknęły należy je postawić na jakiś czas do góry nogami, a w zasadzie do dołu zakrętka, w końcu słoiki nie mają nóg :)  Ja je tak zostawiam na mniej więcej 2 godziny.


Następnie słoiki przestawiamy zakrętką do góry i chowamy do spiżarni. Albo od razu zjadamy zawartość. Gwarantuję, że dżem będzie pyszny!

Smacznego :)


2 komentarze: