niedziela, 10 stycznia 2016

Buraczki na zimno

Buraki to jedne z najzdrowszych warzyw. Najczęściej spożywamy je mając na względzie jedynie ich walory smakowe. Coraz częściej jednak buraki są doceniane za ich niebagatelny wpływ na nasze zdrowie. Są one bardzo bogatym źródłem wielu minerałów takich jak wapń, magnez, potas, mangan, sód, miedź, chlor, fluor, cynk, bor, lit, żelazo, molibden, kobalt oraz rzadko spotykane w warzywach rubid i cez. Buraki pozytywnie wpłyną na nasze zdrowie gdyż mają właściwości antynowotworowe, pomagają w walce z wirusami, odkwaszają organizm czy wzmacniają układ krwionośny. 

Dziś zapraszam na prosty przepis na buraczki podawane na zimno.

Ok. 2 kg buraków ćwikłowych myjemy i gotujemy przez ok. 2 godziny. Kupując buraki nie łapmy w sklepie czy na targu tych największych. Najsmaczniejsze będą te o średnicy do ok. 8 cm. 

Ugotowane buraki obieramy ze skórki.

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/buraki-wartosc-odzywcza-i-wlasciwosci-lecznicze_33942.html
żelazo, wapń, magnez, potas, mangan, sód, miedź, chlor, fluor, cynk, bor, lit, molibden, kobalt oraz rzadko spotykane w warzywach rubid i cez

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/buraki-wartosc-odzywcza-i-wlasciwosci-lecznicze_33942.html


Teraz ścieramy je na drobnej tarce.


Starte buraki doprawiamy solą i sokiem z cytryny. Można również dodać trochę pieprzy świeżo mielonego.


Buraczki przekładamy do słoików. Można je przechowywać w lodówce przez kilkanaście dni. A jeśłi je spasteryzujemy to postoją nawet kilkanaście miesięcy!  

Do tak przygotowanych buraczków mozna przed obiadem dodać drobno poszatkowaną cebulkę i podawać je na zimno.

Jeśli dodamy do nich chrzan otrzymamy pyszną ćwikłę.

A jeżeli dodamy troszkę masła i je podgrzejemy to mamy pyszne buraczki obiadowe na ciepło.


Smacznego!

19 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Tak, dawno nic nie pisałem. Prawie przez miesiąc. Teraz będę nadrabiał bo mam troszkę nowych przepisów i zdjęć :) Pozdrowienia!

      Usuń
  2. Buraczki bardzo lubimy. Barszczyk też.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My też :) Barszczyk uwielbiamy, buraczki i ćwikłę też :) Serdeczności Lusiu!

      Usuń
  3. My też :) Barszczyk uwielbiamy, buraczki i ćwikłę też :) Serdeczności Lusiu!

    OdpowiedzUsuń
  4. Też bardzo lubimy buraczki, staramy się by w naszej diecie gościły często :) choć ja nie słoikuję, robię tak na jedno pochłonięcie ;) ale czytałam że pyszne są pieczone bo się karmelizują a przez to mają fajny smak, może masz jakiś fajny przepis
    pozdrawiam, serdeczności ślę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A pieczonych jeszcze nie robiłem, ale muszę koniecznie spróbować! Serdeczności i smacznego :)

      Usuń
  5. Dziś dla odmiany zajrzałam do Twojej kuchni! Buraczki - smaczne i zdrowe. Od kilku lat wysiewam je w ogródku a zapasy wyjadamy zimą. Mam też swój ulubiony przepis - może spróbujesz? Surowe buraczki (oczywiście obrane) ścieram na grubej tarce, świeżą paprykę i cebulę kroję na cienkie paseczki. To wszystko duszę króciutko na masełku z dodatkiem soli i pieprzu. W wersji wypasionej dodaję jeszcze starte jabłuszko. Są pyszne! Najlepsze na ciepło do mięska. Przesyłam cieplutkie pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami daję cebulkę ale z papryką i jabłkiem jeszcze nigdy nie robiłem. Namówiłaś mnie Ewuniu od razu i na pewno Twoje buraczki przygotuję i ze smakiem zjem :) Serdeczności :)

      Usuń
  6. Witam, ja do buraczków na ciepło, przed samym podaniem dodaję troszkę ubitej śmietanki 30% są wtedy puszyste i pyszne ;)
    Pozdrawiam serdecznie, ps. Faceci są najlepszymi kucharzami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, bardzo dziękuję za miłe słowa. Buraczków ze śmietanką jeszcze nie próbowałem, ale na pewno wkrótce to zrobię. Fantastyczny pomysł! Dziękuję :)

      Usuń
  7. Ja słyszałam, że buraków nie trzeba gotować tylko wystarczy zalać wrzątkiem i odstawić na noc. Drugiego dnia będą gotowe do dalszego przygotowywania. Nigdy tak nie robiłam, może to jakieś brednie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno mi powiedzieć... W każdym razie ok. 3 kg niezbyt dużych buraków muszą się gotować ok. 2,5 do 3 godzin. Nie próbowałem nigdy zalewania wrzątkiem :( Pozdrowienia!

      Usuń
  8. wersja zimowa: buraki ścieramy na grube wiórki. 1/ dodajemy paprykę czerwoną w kawałeczkach, 2/ dodajemy posiekane ząbki czosnku -> dalej do słoików itd. z zimie wyciągamy gotowe słoiczki - na zimno, na ciepło. Smacznego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę koniecznie spróbować. Brzmi wyjątkowo smacznie :-) Pozdrowienia!

      Usuń
  9. aha - to 2 różne przepisy na zimowe sałatki buraczane, a nie razem. choć razem pewnie też byłoby dobre.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Papryka razem z czosnkiem... musi być pyszne :-) Miłego dnia!

      Usuń